Wednesday, April 20, 2011

. Akibat Makan Sushi Ker ?? .

Inilah akibat makan sushi& sashimi ( ikan mentah , gurita mentah , udang galah mentah , dsb ) . Nama orang ini adalah Shota Fujiwara dari Gifuprefecture , Jepun berumur 80 tahun . Telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya . Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray , doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya




[ gambar : credit isuhangat ]

Ulat seperti yang didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yang selalunya didapati pada tubuh ikan mentah baik ikan laut mahupun ikan air tawar . Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dengan melalui proses pemasakan dengan panas yang tinggi ( digoreng , dipanggang atau direbus ) mendidih atau dengan pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu )

P/S : mesti korang takutkan apabila dengar berita nieh , aku pun takut gak cos aku suke gilerrr dengan sushi . So apa tindakan lepas nieh ?? kurang-kurangkanlah makan benda-benda mentah nieh .

No comments: